Історія народної вишивки на Україні сягає своїм корінням у глибину
віків .Дані археологічних розкопок та свідчення мандрівників і
літописців доводять, що вишивання як вид мистецтва на Україні існує з
незапам`ятних часів. Вишивкою , за свідченням Геродота , був
прикрашений одяг скіфів. Знайдені на Черкащині срібні бляшки з
фігурками чоловіків ,які датуються VІ ст., при дослідженні показали
ідентичність не лише одягу ,а й вишивки українського народного костюма
XVIII-XIXст. Арабський мандрівник Х ст.н.е. у своїх розповідях про
русів зазначає,що вони носили вишитий одяг. На жаль , пам`ятки
української вишивки збереглись лише за останні кілька століть , але й
цього достатньо , щоб виявити, що елементи символіки орнаментів
української вишивки співпадають з орнаментами, які прикрашали посуд
давніх мешканців території України доби неоліту , трипільської культури
.
Вишиванням
споконвіку займались жінки ,які з по-коління впокоління передавали
найтиповіші,найяскравіші зразки орнаменту, кольору, вишивальну техніку.
Вишивки, передаючи характерні ознаки місцевості, різняться між собою
орнаментом , технікою виконання та гамою барв .
Протягом
багатьох віків безпосередній конкретний зміст символів на вишивках
втрачався , але традиції використання їх не зникли. За мотивами
орнаменти вишивок поділяються на три групи : геометричні, рослинні ,
зооморфні (тваринні) й відображають елементи символіки стародавніх
вірувань, культів .
Геометричні
орнаменти, наприклад, притаманні всім видам народного мистецтва і всій
слов`янській міфології. Різноманітні кружальця, трикутники, ромби,
кривульки, лінії , хрести символічно відображали уявлення нашіх предків
про світобудову, тож їхнє значення відповідне. На основі стародавніх
космологічних символфів у народі створенна своя система назв. Це
«баранячі ноги», «кучері», «гребінчики», «кривульки» , «сосонка» ,
«перерва» тощо.
В основі
рослинного орнаменту лежить культ пок-лоніння природі , рослині . Крім
поширеного символу «дерево життя» , який зображається стилізовано у
формі листя або гілок ,у вишивках з рослинним орнаментом популярні
стилізовані зображення Берегині , використання таких мотивів , як
«виноград» - символ добробуту , щасливого одруження , «барвінок» -
символ кохання тощо .
На
зооморфних вишивках зображуються тотемічні й солярні тварини, а також
звірі, що позначають три яруси «дерева життя» . Інколи вишивальниці
використовують індивідуальні мотиви , які властиві баченню візерунка
певної особи . Ними можуть бути заячі та вовчі зуби , волове око,
риб`яча луска тощо.
Полтавські
вишивки виконуються хрестиком , плутаним хрестиком , подвійним прутиком
, зубчиками, мережкою , ланцюжком тощо . Візерунки виконуються окремими
швами і поєднанням кількох швів. Вишивають переважно білими нитками ,
зрідка - червоними та сірими , візерунок обводять чорними або
кольоровими смугами .
Вишивкам
Київщини властивий рослинно-геометрич-ний орнамент із стилізованими
гронами винограду , цвітом хмелю , ромбами , квадратами . Основні
кольори білий , коралово-червоний , трапляється жовтий і голубий .
Виконується вишивка хрестиком , знизуванням , гладдю .
Для
вишивок Закарпаття характерний мотив «кривуля» у різних техніках
виконання . Переважає техніка «заволікання» і вишивання хрестиком,
часто використовується вирізування та гаптування. Кольорова гама
вишивок широка червоне поєднується з чорним , при цьому виділяється
один з кольорів ; поширені як білі , так і багатокольорові орнаменти.
Вишивкою
оздоблювали рушники , фіранки , жіночий та чоловічий одяг . Особливої
уваги надавали рушникам - старовинним оберегам дому , родини . У
давнину рушник , вишитий відповідними візерункамисимволами , був
неодмінним атрибутом багатьох обрядів : з рушником приходили до
породіллі вшанувати появу нової людини , зустрічали , і проводжали
дорогих гостей , справляли шлюбні обряди , проводжали в останню путь ,
прикрашали , образи та накривали хліб на столі . Крім обрядового
значення , рушники мали і чисто практичне застосування . Відповідно до
функцій ,які вони виконували , рушники мали свої назви. Наприклад , для
втирання обличчя і рук - утирач , посуду і стола - стирок , для
прикрашення образів - покутник , для шлюбних церемоній - весільний ,
для похорон - поховальний , для пов`язування сватів - плечовий тощо .
Рушники були своєрідною освятою по-чатку справи чи її закінчення , так
, при зведенні хати рушниками застелялися підвалини , хлібом-сіллю на
рушнику освячувався початок жнив , на рушниках опускалась домовина з
небіжчиком , рушниками скріплювали купівлю-продаж тощо . Відповідно до
призначення рушники розрізнялись за технікою виготовлення та вишивання
. Кольори та орнамент рушників характерні регіональним особливостям ,
за якими розрізняються «подільські» , «поліські» , «київські» ,
«гуцульські» , «галицькі» і «буковинські» .
Українська
вишивка, рушники на перший погляд не мають ніякого значення в житті
сучасної людини, але вони віють на серце кожного з нас чаром рідної
стихії і є живущим бальзамом, який сповнює нас споконвічною могутньою
силою українського народу .
Вишивка
- класичний вид українського народного мистецтва, що розкриває
невичерпне багатство творчих сил народу, вершини його мистецького хисту.
У
процесі історичного та культурного розвитку на Україні у кожній
місцевості утворились характерні орнаментальні мотиви і композиції,
найбільш улюблена і поширена колірна гама, специфічні техніки
виконання. Дбайливо передавалися вони з покоління в покоління, майстри
відшліфовували кращі досягнення своїх попередників, розвиваючи і
вдосконалюючи їх. Вишивкою займалися повсюди. Кожний район, навіть
кожне село відзначалися своєрідністю мотивів. У розповсюджених
орнаментальних мотивах, їх назвах вражає образна спостережливість,
тонке поетичне почуття. Це "барвінок", "хмелик", "курячий брід",
"зозулька", "гарбузове листя" та ін. Ось тому вишивка - це не тільки
художнє оформлення речей, а й своєрідне світобачення відтворене
специфічними художніми засобами.
В
українській вишивці органічно співіснують рослинний і геометричний
орнаменти. Геометричні мотиви, такі, як ромб, розетки, хрестоподібні
фігури, стали основою східнослов'янського узору.
Найпоширенішим
є мотив ромба, який набуває різноманітних окреслень. Ускладнюється не
тільки внутрішній простір, а й зовнішній контур. Ромб - один з
найпопулярніших мотивів вишивки Волині, Поділля, Гуцульщини. У вишивці
у відповідності із застосованою технікою він дає різноманітний художній
ефект.
У
ХІХ ст. підвищення інтересу до рослинної орнаментації сприяють
витісненню стародавніх композицій, новому їх переосмисленню. Велике
художнє значення мали лінії крою, що їх майстрині не намагалися
приховати, а навпаки, виявити за допомогою ажурних швів. Принцип
поєднання ажурних швів типовий для всіх районів України, однак
колористичне і технічне рішення різне в кожній місцевості.
У
Київському і Чернігівському Поліссі поряд з геометричними популярне
рослинно-геометричні мотиви в чорно-синій гамі. Улюбленими тут є
"рожі", "берізки", "хміль", "барвінок", а також "гусячі лапки",
"сливки".
На
грані ХІХ-ХХ ст. відбувається кардинальна зміна художньо-образного
вирішення народної вишивки. Пояснюється це поширенням техніки хрестика.
Цією технікою вишивали в містах та панських маєтках, різноманітні
предмети інтер'єрного призначення: панно, скатерки, серветки.
Класичною
технікою Поділля є низь чорного і червоного кольорів, які мають стиль
"лягання" густими насиченими лініями на полотно. Ця техніка виконується
з вивороту, а на лиці, як на негативі має протилежний вигляд щодо
розміщення кольорів.
Високим
художньо-технічним рівнем виконання вирізняється вишивка
багатонаціонального Закарпаття. Вони демонструють, як широту
етнокультурних взаємовпливів, так і збереження традицій сивої давнини.
Цей регіон відзначається різноманітністю технік виконання і колірної
гами, застосуванням бісеру, стелярусу.
Особливу
групу утворюють вироби Гуцульщини. Гуцульщина - історично-етнографічний
край, що охоплює гірські райони Івано-Франківської та Чернівецької
областей, та Рухівський район Закарпатської області.
Кожний
район, навіть кожне село має своє художнє обличчя, улюблену колірну
гаму. Так, у Яворові були "сливові", "черешневі", "соснові" мотиви, а
найулюбленішими узорами залишалися "скриньковий" у вигляді ромбів або
зигзагів, утворений прямокутними "скриньками", або ж малюнок
"головкатий". Колорит ворівських вишивок червоний, який підсилено
жовтим, зеленим та червоним. Поступово гама змінюється у бік багато
барвистості, в ній переважають голубі, зелені, сині кольори, а у
брусторівській - зелені, чорні.
Місцевою
своєрідністю відзначаються вишивки гірського села Космач. Характерною
прикметою є те, що вишивка виконується дрібним хрестиком, стібками, що
утворюється завдяки гармонійному поєднанню ясних тонів - жовтого,
оранжевого, темно-червоного кольорів, з незначним додаванням зеленого
та чорного.
Г.К.Медведчук
|