Національних рис одяг починає набирати
саме у період розвитку феодально-кріпосницьких відносин. Він різнився у
різних соціальних верств матеріалом, кольоровою гаммою, кроєм та
прикрасами.
Прості ткачі і кравці, вишивальниці та
ювеліри, володіючи тонким смаком і великим художнім об-даруванням і
керуючись високими мистецькими традиціями свого народу, створювали і
вигадливо-пишний ансамбль панського одягу, і скромний, але красивий
одяг селян та міщан. Завдяки цьому одяг набув своєрідності і художньої
цінності.
Про особливості українського одягу XV—
XVI ст. можна дізнатись із зображення на іконах, описам в літературних
пам’ятках, особливо в записах мандрівників, послів, у ділових актах та
документах. Хоча вони дозволяють встановити лише його типи для окремих
місцевостей і не завжди для всіх верств населення.
Міщанський чоловічий одяг XVIII ст. Селянське жіноче вбрання XVIII ст.
Селянське вбрання виготовлялося з
домотканого полотна і сукна. Наприкінці XVI і початку XVII ст. до
складу жіночого одягу Прикарпаття входили доморобна сорочка, спідниця з
фартухом, безрукавка (камізелька), очіпок і шкіряні постоли (ходаки).
Комплект чоловічого одягу складався з полотняної сорочки і штанів.
Сорочку носили поверх штанів і підперізували ременем. Верхнім одягом
служили різного крою сіряки(з сірого сукна) типу свити.
До складу чоловічого одягу
Наддніпрянщини (Лівобережна Україна) другої половини XVIII ст. входила
домоткана сорочка з прямим розрізом напереді і вузенькою круглою
обшивкою, що зав’язувалася двома стрічками і мала широкі рукави з
вузенькою смужкою вишивки на місці шва. Низ рукавів також прикрашала
вишивка. Такому типові сорочки відповідали широкі штани-шаровари,
стягнені очкуром. Внизу вони збиралися в зморшки. Взував селянин
шкіряні постоли.
Постоли
Жіночий одяг вирізнявся особливим
кроєм. Вона мала прямий розріз напереді і зав’язувалася стрічками.
Відкриті рукава прикрашалися вгорі вузенькою вишивкою. Вовняна
клітчаста плахта, легко зібрана в поясі і донизу розширена, надавала
силуету дзвоноподібної форми. Перед плахти прикривався
запаскою-фартухом. На голові жінка носила характерну для Чернігівщини
намітку-серпанок, прикрашену на кінцях стрічковим вишиттям. Взуттям
служили чоботи на низькому каблуці з підківками.
Вбрання селянина і літньої селянки XVIII ст.
Особливо яскравим і колоритним був святковий одяг селянських дівчат.
Низ сорочки мав виткану лиштву, яку завжди було видно з-під вовняної
тканої в клітку плахти. Поверх плахти носили шовкову запаску. Одяг
доповнювався вінком живих квітів та намистом з коралів і дукачі.
Вбрання селянської дівчини XVIII ст.
Одяг же міських жителів різнився не кроєм вбрання, а тканинами, з яких воно виготовлялося.
Вбрання міщанок XVIII ст.
Про своєрідність і різноманіття
міщанського одягу можна судити за термінологією: жупан, капота, кунтуш,
чемерка, делія, бекеша, опанча. Жупани шилися з сукна, кроїлися до
талії і маля ззаду фалди, комір — відкладний або стоячий, на рукавах
вилоги, підбиті червоним сукном або узорчатою тканиною. На грудях,
рукавах і вздовж швів жупани прикрашувалися шовковою тасьмою або
шнурками.
Жупан
Подібна до жупана кроєм, але бідніша на
прикраси капота. Вона шилася із зборками і широкими полами, що глибоко
заходили одна на одну. Жупан і капота підперізувалися тканими
золотолистими поясами, іноді французького або перського походження.
У порівнянні з жупаном і капотою значно багатше прикрашалася чемерка, в основі якої затримався крій селянської свити.
Зимові форми одягу — хутро, делія,
шуба, бекеша — здебільшого підбивалися хутром. Хутро шилося з вузькою
талією і відкладним коміром. Поверх нього носили наопашки делію з
довгими рукавами. Серед подільських міщан була поширена бекеша, покрита
сукном, із смушковим коміром. Побутували також кожухи з сірими або
чорними смушковими комірами.
Традиційний український кожух Бекеша
Дуже різноманітними були головні убори
міщан. Це перш за все шапки з сірих крим¬ських смушків, куниць, видри,
лисиці з високим суконним або камковим верхом. Міщани одягали також і
гостроверхі кучми, конфедератки і т. п. Влітку носили кайстрові
(фетрові) капелюхи з широкими крисами.
Типи жіночих головних уборів. XVII—XVIII ст.
Своєрідністю одягу українських міщанок
було те, що сорочка, як і у селянок, шилася з доморобного полотна з
підточкою у долішній частині, але рукава її ніколи не вишивалися.
Дівочі сорочки на зап’ясті прикрашалися узорним морщенням (брижами).
Поясним одягом була довга, до самих п’ят спідниця з фалдами і прорізом
на боці.
Міщанки центральних областей України,
як і багаті селянки, носили спідниці із шнурівкою, що прикривалися
спереду вузькою (в порівнянні з селянською) запаскою фартухом. Верхнім
одягом служив різноколірний суконний або китайковий каптан, часто
облямований парчею. На намітку накладали смушкову шапочку («кораблик»).
Крім того, заміжні міщанки вживали шапочки різної форми, облямовані
соболями. З прикрас носили намисто.
Вбрання дівчини-міщанки
Дівочий одяг міщанок складався з
сорочки з скромною вишивкою і вибійчаної спідниці із шнурівкою, яка
прикривалася напереді шовковою запаскою. З прикрас вживалися коралі і
ковтки. Дівчата ходили з відкритою головою і розпущеним волоссям,
прикрашеним віночком з стрічками. Взуттям служили шкіряні чоботи.
Типи взуття різних верств населення. XI—XV ст.
Одяг українських феодалів дуже
відрізнявся від народного. Вже у XVI ст. в нього почали проникати
іноземні запозичення. Особливо великі землевласники старалися будь-що
виділятися на фоні тих, кого вони вважали нижчими від себе і їх вбрання
складалося з жупана: ферезії, делії, шуби. Жупан являв собою довге
вбрання з кольорової тканини з вузькими рукавами, що підперізувався
поясом. Спереду він був густо застібнутий на ґудзики. Ферезія — довгий
приталений плащ з широкими рукавами, облямований хутром та прикрашений
петлицями. З XVII ст. в одязі заможних верств появився кунтуш з
прорізними рукавами вильотами. Делія — верхній плечовий одяг, підбитий
шкірою ведмедя або вовка.
Козацький писар.Поверх жупана одягнутий кунтуш.
Делія
Жіночий одяг української знаті XVII ст.
складався з сукні з глибоким вирізом на грудях, який відкривав
батистову сорочку з шовковими прошвами, розшиту перлами і золотом.
Поверх неї носили намисто з великих перлин і золотий хрестик на
ланцюжку. Нижче грудей спускався довгий золотий ланцюг, прикрашений
великими рубінами. Верхній одяг мав вигляд кунтуша своєрідного крою, з
короткими рукавами. Голову покривав мережаний очіпок і берет з золотою
запоною, прикрашеною дорогоцінним камінням.
За своїм соціальним складом козацтво
мало класове розшарування на «голоту», яка становила більшість, і
експлуататорську верхівку — старшину, що формувалася переважно з
української шляхти і заможного міщанства. Відповідно і одяг відрізнявся.
У рядових козаків основним матеріалом
для виготовлення одягу були сукна рівних кольорів (зеленого, червоного,
голубого). З домотканого полотна шилися тільки сорочки, широкі шаровари
на шовкових або вовняних очкурах. Верхнім одягом служив червоний каптан
з ґудзиками, підперезаний широким поясом, наполовину перетканим шовком.
Пояси були на гапликах із пряжками, з ремінцями для пістолів і люльки.
Поверх червоного каптана вбирали ще черкеску або жупан. Взимку рядові
козаки одягалися в довгий кожух з великим смушковим коміром. Шапки
носили смушкові, з суконним верхом та китицею. Взуттям служили
сап’янові різноколірні чоботи з підківками.
Козацьке вбрання XVIII ст.
Одяг дружин рядових козаків мав багато
спільних рис з селянським: вишивані сорочки, дві вовняні запаски,
бавовняні хустки; взимку — кожух, чоботи.
Козацька старшина носила сорочки з
тонкого полотна, широкі штани червоного кольору й жупани. Шили одяг з
оксамиту, сукна. Матеріалом для парадного одягу служили шовк і оксамит,
гаптовані золотом і сріблом. Верхнім одягом були кунтуш або черкеска і
каптан. Кунтуш виготовлявся з коштовних тканин, гаптованих золотом та
срібними візерунками. Ґудзики на ньому, в залежності від багатства
господаря, могли бути мідяними, дерев’яними, срібними, золотими та з
самоцвітів. Для щоденного вжитку кунтуші, як і жупани, шилися із
скромнішого матеріалу, здебільшого з сукна, рідше атласу, тафти. Жупани
і кунтуші підперізувалися широкими поясами, гаптованими золотом та
сріблом, які привозили здебільшого з Туреччини.
Вбрання козацького старшини XVIII ст.
Взимку козацька старшина носила
соболеві, рисячі, лисячі та інші шуби. Вони прикрашалися запонами з
коштовних самоцвітів і облямовувалися навкруги срібними, золотими та
шовковими шнурками, інколи хвостами соболів та куниць.
Крім шуб вживалася накидка-кирея, із
сукна або оксамиту, підбитого хутром, з широким хутровим коміром.
Прикрасою киреї були запони — золоті, срібні, а то і з дорогоцінним
камінням.
Завершувала одяг козацьких старшин
хутряна шапка — соболева на свята, смушкова на будні. Взуття
виготовляли з червоного або жовтого сап’яну.
Найважливішою частиною комплекту одягу
дружин козацької старшини був кунтуш, який також виготовляли з різних
коштовних матеріалів (об’яр, парча і т. п.). Шився він приталеним, а
ззаду мав декілька зборок; застібався гапликом. Комір, вилоги на грудях
і рукавах робили звичайно з іншої тканини. Під кунтушем жінка носила
горсет з парчі або іншої тканини, спідницю і барвисту запаску. На ноги
взувалися чоботи з червоного сап’яну на високих каблуках. Неабияку роль
в одязі відігравали намисто з перлів, бурштину та шийні прикраси у
вигляді золотих і срібних монет. Головним убором служили «кораблики»
або очіпки з парчі.
Вбрання української знаті характерне
багатством кольорів: червоний кунтуш з чорним поясом, рожева кирея на
голубій підкладці, застібнута золотою пряжкою, або зелений парчевий
кунтуш і синя кирея, підшита хутром. Зразки такого одягу бачимо на
портретах, що збереглися до наших днів.
|